Bemerítkezés 2017. augusztus 5. Dombori

Nézzük meg a bemerítés vagy keresztség gyökereit az Ószövetségben.

Bemerítés vagy keresztség héber megfelelőjével először Mózes tisztulási törvényei között találkozhatunk az írásokban. (2. Mózes 30:17-21.)

A gyülekezet sátoránál rézmedencében mosakodásra való vizet kellett elhelyezni, az Áron és fiai a szolgálatok számára, hogy megtisztítsák magukat mielőtt az oltárhoz járultak áldozatot bemutatni.

Tehát ott a bemerítés vagy keresztség annyit jelent, megmosni, megtisztítani. A test megtisztítására szolgált, lelkileg is előkészültek szolgálatuk elvégzésére.

A zsidók megkeresztelték a pogányokat, akik zsidó hitre akartak térni. Őket úgy említik az írások, hogy prozeliták.

János keresztsége a bűnbánat gondolatával volt kapcsolatos, az izraelitákat szellemileg előkészítette Messiásuk felismerésére és elfogadására.

János a megtérésnek keresztségét hirdette.

(Máté 3:1-2.; 5-6.; 11)

Azokban a napokban pedig eljöve Keresztelő János, aki prédikál vala Júdea pusztájában.

És ezt mondja vala: Térjetek meg, mert elközelített a mennyeknek országa.

Ekkor kiméne ő hozzá Jeruzsálem és az egész Júdea és a Jordánnak egész környéke.

És megkeresztelkednek vala ő általa a Jordán vizében, vallást tevén az ő bűneikről.

Én ugyan vízzel keresztellek titeket megtérésre, de aki utánam jő, erősebb nálamnál, akinek saruját hordozni sem vagyok méltó; ő Szent Szellemmel és tűzzel keresztel majd titeket.

Jézus elismeri János keresztségét. Erről olvashatunk az írásokban, amikor Ő maga is elment a Jordán folyóhoz Keresztelő Jánoshoz bemerítkezni.

(Máté 3: 13-17.)

Akkor eljöve Jézus Galileából a Jordán mellé Jánoshoz, hogy megkeresztelkedjék ő általa.

János azonban visszatartja vala őt, mondván: Nékem kell általad megkeresztelkednem, és te jősz én hozzám?

Jézus pedig felelvén, monda néki: Engedj most, mert így illik nékünk minden igazságot betöltenünk. Ekkor engede néki.

És Jézus megkeresztelkedvén, azonnal kijöve a vízből; és ímé az egek megnyilatkozának néki, és ő látá az Istennek Szellemét alájőni mintegy galambot és ő reá szállani.

És ímé egy égi hang ezt mondja vala: Ez amaz én szerelmes fiam, akiben én gyönyörködöm.

A 15. versben utal egy prófécia beteljesülésére, amit a Dániel 9:24.-ben találunk:

Ez kijelenti Isten megjelenését a világban. Rejtett módon: amikor Krisztus megtestesülésében jelenik meg Isten dicsősége; ezt olvassuk a 17. versben, mikor így szól az égi hang:

Ez az én szerelmes Fiam, akiben gyönyörködöm.

Istennek ez a dicsősége válik egyértelművé a Jelenések könyvében, Krisztus 2. eljövetelekor, ami már mindenki számára látható lesz és nem rejtett.

Ami a mi számunkra és minden újjászületett hívő számára itt a jelenben a legfontosabb, hogy Isten dicsősége minden igehirdetéskor jelen van a Krisztussal való közösségünk eredményeként.

(Máté 18:20.)

Mert ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.

János keresztsége ebben különbözik az Újszövetség Krisztusi keresztségétől. A Galata 3:26-27. verséből érthetjük meg ezt a bensőséges hittel teljes eggyéválást az Úrral.

(Galata 3:26-27.)

Mert mindnyájan Isten fiai vagytok a Krisztus Jézusban való hit által.

Mert akik Krisztusba keresztelkedtetek meg, Krisztust öltöztétek fel.

Mit jelent számunkra a Krisztusban való keresztség:

(Róma 6:3-5.)

Avagy nem tudjátok-é, hogy akik megkeresztelkedtünk Krisztus Jézusba, az ő halálába keresztelkedtünk meg?

Eltemettettünk azért ő vele együtt a keresztség által a halálba: hogy miképpen feltámasztatott Krisztus a halálból az Atyának dicsősége által, azonképpen mi is új életben járjunk.

Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint vele egygyé lettünk, bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk.

Előre vetíti nekünk a jövőbeni eggyüvétartozásunkat, a feltámadás és örökélet reménységét.

Mi, akik Krisztusba keresztelkedtünk meg, kaptuk a bűnöknek eltörlését az Ő nevében való hit által.

És vesszük a Szent Szellem ajándékát, mert ez az ígéret beteljesült mindazoknak, akiket elhívott az Úr az örök életre.

Nézzük meg ezt az igesort:

(Ap. Csel. 2:38-39.)

Péter pedig monda nékik: Térjetek meg és keresztelkedjetek meg mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek eltörlésére; és veszitek a Szent Szellem ajándékát.

Mert néktek lett az ígéret és a ti gyermekeiteknek, és mindazoknak, kik messze vannak, valakiket csak elhív magának az Úr, a mi Istenünk.

Az Újszövetségi keresztség vagy bemerítkezés üzenete nem más, mint hitben történő elfogadása Jézus Krisztus megváltói munkájának, az Ő követése, hit és engedelmesség az Ő igéjének.

János ev. 3:5.-ben kijelenti Jézus:

Ha valaki nem születik víztől és Szellemtől, nem mehet be az Isten országába.

János ev. 15:3.-ból egyértelművé lesz számunkra, hogy a víz=Isten beszédével, ami megtisztított bennünket, az élő Igével.

Ti már tiszták vagytok ama beszéd által, amelyet szóltam néktek.

Nézzük meg Titus 3:4-7.

De mikor a mi megtartó Istenünknek jóvolta és az emberekhez való szeretete megjelent,

Nem az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az ő irgalmasságából tartott meg minket az újjászületésnek fürdője és a Szent Szellem megújítása által,

Melyet kitöltött reánk bőséggel a mi megtartó Jézus Krisztusunk által;

Hogy az ő kegyelméből megigazulván, örökösök legyünk az örök élet reménysége szerint.

Ebben az újjászületés fürdője nem vízkeresztség vagy bemerítkezés, nem cselekedetekre utal, hanem Isten végtelen kegyelmének kiáradása Jézus Krisztus megváltói munkájával.

Mi már tudjuk, hogy a vízkeresztség vagy bemerítkezés, mint cselekedet önmagában még nem ad megigazulást.

Üdvösséget nyerni csakis a Krisztusban való hit által lehet, ami Isten ajándéka.

Efézus 2:8-9. egyértelmű:

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;

Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék.

Mielőtt a kereszténység római államegyházzá alakult volna, nem volt szokás csecsemőket vízzel keresztelni.

A Bibliából tudjuk, hogy a keresztség tudatos döntéssel függ össze. Ezt egy csecsemő nem képes meghozni.

A csecsemő keresztség a szülők hitének kinyilvánítása, gyermeküket Isten kegyeibe ajánlják.

Ezért a csecsemőkeresztség nem ad üdvösséget és útlevelet senkinek sem Isten országába való bejutáshoz.

Az Ap. Csel.-ben több utalás van arra, hogy a tanítványok is gyakorolták a vízbe való bemerítést.

(Ap. Csel. 8:35-38.)

Filep pedig száját megnyitván, és elkezdvén ezen az íráson, hirdeté néki a Jézust.

Mikor pedig menének az úton, jutának egy vízhez; és monda a komornyik: Ímhol a víz: mi gátol, hogy megkeresztelkedjem?

Filep pedig monda: Ha teljes szívből hiszel, meglehet. Az pedig felelvén, monda: Hiszem, hogy a Jézus Krisztus az Isten Fia.

És megállítá a szekeret; és leszállának mindketten a vízbe, Filep és a komornyik; és megkeresztelé őt.

Mi is történt itt?! A szerecsen komornyik hitet tett Jézus Krisztus, Isten Fia mellett! Teljes szívéből hitt. Ez alényeg!

Csak ez után következett a cselekedet, bemerítkezés Fülöp által. Fülöp mindezt Isteni vezetés, a Szent Szellem indíttatására tette.

Ugyanez történt Péter és Kornélius házanépének történetében, szintén a Szent Szellem szólt mindegyikőjükhöz!

Miután Péter hirdette Jézus Krisztust, a Szent Szellem ajándéka kitöltetett a pogányokra is, mert a szívükben hit támadt az ige hallásából. Hitüket cselekedet követte: megkeresztelkedtek a Jézus Krisztus nevére!

Az igehirdetés Keresztelő Jánostól indult ki, az újszövetségben Jézus által teljesedett ki, majd folytatódik az apostolokkal.

Az üdvösség igehirdetés következményeként valósul meg, mert a hit az ige hallása által keletkezik a szívünkben.

(Róma 10:17.)

Azért a hit hallásból van, a hallás pedig Isten Igéje által.

Rhema az élő ige=Krisztus

Amikor ez megtörténik, akkor kell szólni a hit beszédét:

(Róma 10:9-10.; 13.)

Mert ha a te száddal vallást teszel az Úr Jézusról, és szívedben hiszed, hogy az Isten feltámasztotta őt a halálból, megtartatol.

Mert szívvel hiszünk az igazságra, szájjal teszünk pedig vallást az idvességre.

Mert minden, aki segítségül hívja az Úr nevét, megtartatik.

Isten a hit beszédére válaszolva ad üdvösséget, Isten az Ő Szelleme által újjáteremti az ember szellemi részét.

Jézus áldozata minden emberért történt. Az Ő szent, bűntelen, tiszta vére elmossa a régi ember bűneit és egy vadonatúj emberi szellemet hoz létre, aki már képes befogadni az örökélet ajándékait, a Szent Szellem lakozást vesz bennünk.

Jézus parancsa, amit a Máté és Márk ev. végén olvashatunk ma is érvényes: Hirdetni az örömhírt mindenütt és mindenkinek, azzal a hatalommal, amit ránk hívőkre ruházott át.

Mi az Örömhír?

Aki megkeresztelkedik a Jézus Krisztus nevére: az szabaddá lesz az Őbenne való hit által, és üdvösséget nyer.

Övé lesz az örökélet reménye, amit az Atya, a Fiú és a Szent Szellem közösségében tölt el a mennyei hazában.

Ti, akik most bemerítkezésre jöttetek, tudjátok hová tartoztok: Jézushoz. Az Ővé vagy, mert az Atya neki adott.

Jézus megígérte, hogy akit az Atya neki ad, azt semmiképpen el nem veszíti, és feltámasztja az utolsó napon.

Neked már üdvösséged van, a menny állampolgára vagy

Jézus ott él a szívedben a Szent Szellem által, mert hitet tettél Krisztus mellett.

A bemerítkezés egy hitcselekedet, amit megtehetsz, ha a szíved erre indít.

(Ap.Csel. 1:5.) Hogy János ugyan vízzel keresztelt, ti azonban Szent Szellemmel fogtok megkereszteltetni nem sok nap múlva.

Ti, akik már újjászülettetek és befogadtátok a Szent Szellemet, ha arra vágyakoztok, hogy ennek megpecsételéseként bemerítkezzetek, most itt az alkalom számotokra.