A Szellem vezetése bölcsesség és feddés által

(2009.10.18.)

 

„Nagyon fontos minden egyes alkalommal amikor tanítást, prédikációt hallasz itt vasárnap, vagy cd-t vagy kazettát hallgatsz, hogy az Igét nem csak hallgatnod kell, hanem alkalmazni is kell az életedben. Mert írja Jakab apostol, hogy ne csak hallgatói legyünk az Igének, hanem megtartói. Egy picit átalakítani ezt, azt jelenti, hogy az Igét alkalmaznod kell az életedre. Tehát amikor te azt hallod a tanításban, a prédikációban egy órán keresztül, hogy a legtöbbször előforduló felszólítás a Bibliában Istentől ember felé az, hogy ne félj, akkor ezt nem csak hallgatnod kell, hanem alkalmaznod is az életednek minden napján. Nagyon fontos dolog az, hogy megtanulj ellenállni a félelemnek és megtanulnod azt, hogy Isten Szelleme hogyan vezet téged, hogyan figyelmeztet és hogyan szól hozzád. A tanítások, amiket hallgathatsz hétről hétre azok kiszabadítják az elmédet a fogságból. Mert az elménket a világ és a vallások alakították ki addig, amíg nem jött Isten Igéje a valóságba, addig a vallásos és világi gondolkodásmód uralkodott a fejünkbe. Isten Igéje határozottan felszólít arra, hogy ezt meg kell újítanod. Mert ha ezt nem teszed meg, nem fogod tudni, mi Isten terve és akarata a te életedre. Ezért fontos ismerni Isten Igéjét és alkalmazni azt a saját életedre.

 

Tudnod kell pl. azt, hogy Isten hosszú életet akar neked adni és nem kell azt mondanod amikor meghal egy huszönöt éves ember, hogy: hát Isten elvette, akkor jött el neki az ideje. És tudod miért nem kell ezt mondanod? Mert ez egy nagy hazugság! A Biblia azt írja a 91-es Zsoltárban a 18-19-es versében, hogy Isten hosszú élettel elégít meg téged. És az egész Zsoltár a védelemről szól, arról, hogy Isten hogyan oltalmaz és védelmez meg téged.

A mennyben csodálatos, és akár fiatalon kerül oda valaki, akkor hálát adunk Istennek, hogy jobb helyen van mint mi, de én nem akarok az itteni életemből kirabolt lenni. Én végig akarom élni és futni és járni és szolgálni azt az időt, amit nekem itt az életben el kell töltenem. Te sem akarsz betegségben és fiatalon elköltözni, ugye? Bár jobb helyre kerülnél, de mindannyiunknak dolga van itt!

 

Vannak dolgok, amik lerövidítik az ember életét és vannak, amik meghosszabbítják az ember életét. Úgyhogy nem szabad mutogatni Istenre, hogy hát nem lehet tudni, hogy mit hoz a jövő. Ez nem igaz! Mert a Biblia nem ezt tanítja. A Biblia azt tanítja, hogy ha te bajba kerülsz és segítségül hívod az Úr nevét, Ő meghallgat és megsegít téged! Ez a te jövőd! Nem kell vallásos és világi gondolkozásmódban bólogatni, mint a keljfeljancsi, hogy minden úgy van, ahogy azt a többség mondja. Azt kell hinned és cselekedned és magadba építened, amit Isten Igéje mond. Ezek a tanítások az elmédet szabaddá teszik.  Alkalmaznod kell ezeket az életedben, mert mondom neked, hogy vannak dolgok, amik az ember életét megrövidítik és vannak olyanok, amelyek meghosszabbítják.

 

Például ott van az ószövetségben is és az újszövetségben is, hogy tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú életű légy e földön. Elgondolkoztál már ezen, hogy ez mit is mond? Sokan fiatalon meghalnak, mert akár ezen utasításnak nem engedelmeskednek és nem úgy élik az életüket, ahogy ezt Isten mondja. Nem a törvény alatt vagyunk természetesen, hanem a kegyelem alatt és Isten törvénye a szívünkben van és neked ezt a szívedből kell megcselekedned!

 

És ugye látjuk mindannyian, hogy ebben az életben, ebben a világban ami körülvesz bennünket, szükségünk van Isten védelmére. Vagy úgy gondolod, hogy Isten nélkül is lehet élni? Vagy szükséged van Isten védelmére? Igen, nagyon nagy szükséged van Isten védelmére! Mert a világban az van, az a mondás és az a szállóige, hogy nem tudhatod, hogy mikor jön szembe egy részeg sofőr a te sávodba és nem tudhatod, hogy mi lesz a vége. Én hiszek a természetfeletti védelemben és abban, hogy Isten engem megoltalmaz  és megvédelmez. Hiszek abban, amiről a mai napon szó lesz, hogy Isten figyelmeztet. Neked a megfelelő időben a megfelelő helyen kell lenned. Mert ha nem a megfelelő helyen vagy a megfelelő időben, akkor kinyitottad az ajtót az ördögnek és akkor mutogatnak az emberek Istenre, hogy: Isten miért engedte meg? Te miért nem voltál ott azon a helyen, ahova Isten rendelt téged, abban az időben amikor mondta neked.

 

Mindenki, aki túlélt egy majdnem tragédiával végződő balesetet el tudják mondani mind egytől egyik, hogy volt előtte a szívükben egy figyelmeztetés, hogy ne akkor, ne úgy, ne oda, ne tedd ezt, ne azt csináld… Az embernek figyelnie kell a Szellemének a hangjára, erre a vezetésre, ami nem a fejedből jön, a szívedből jön és ez a világnak nincs meg, csak neked, kereszténynek! És figyelmezned kell és hallgatnod kell erre és amikor Isten kiigazít téged, akkor bizony neked meg kell változnod! Mondjátok azt, hogy: nem fogok félni!

Nem az ijesztgetésről szól a mai alkalom és arról, hogy mi most rettegve féljünk, hogy mi jön ránk, hanem arról, hogy az elméd megszabaduljon.

 

Lapozzatok a Példabeszédek 1:23-as versére, olvasom:

„Térjetek az én dorgálásomhoz, ímé közlöm veletek az én Szellememet. Tudtotokra adom az én beszédeimet néktek.” Az én Bibliámban ez vastagon ki van emelve. Nem tudom a tiédben is? Te is jelöld be és ne csak hallgasd és olvasd ezt, hanem építsd be a mindennapjaidba.  Mit mond az Ige itt? Azt, hogy Isten az Ő Szent Szelleme által szól hozzánk. Vezet téged és ezért nem mondhatod azt, hogy nem szól hozzád. Lehet az, hogy nem hallod, de mindig szól hozzád Isten. Nem lehet Istenre ráfogni, hogy nem figyelmeztet és nem szól neked időben és cserbenhagyott – ez nem igaz! Isten szeret téged! Jobban szeret, mint neked erről megértésed van. Nincsen Isten szeretetével probléma, Ő a szeretetének legmagasabb fokával szeret téged már nagyon régóta. Olyannyira szeret, hogy már nem is tud téged jobban szeretni ennél. Nem több szeretetre van szükséged Istentől, hanem arra van szükséged, hogy megismerjed, hogy Ő mennyire szeret téged. Gondolj csak arra, hogy a számára legfontosabbat, legértékesebbet feláldozta érted, hogy te élj és ne a pokolba kerülj. Azt írja Példabeszédek, hogy a Szent Szellem a bölcsesség. A Szellem és a bölcsesség mindig párhuzamban van, kéz a kézben járnak. Ha a Szellem hangját hallod, Isten Szellemét, akkor Istennek a bölcsességét hallod. És a Példabeszédekben nagyon sok utalás van arra, hogy Istennek milyen a bölcsessége.

 

Ez a bölcsesség nem az a bölcsesség, amely van az ősz szakállú idős bácsikának, aki nyolcvan évet élt már és van egy nagy élettapasztalata. (Erről beszéltünk már a múlt alkalommal is.) Nem az ismereten alapuló bölcsességről beszél itt a Biblia, hanem a kijelentésből fakadó bölcsességről, Isten szívéből a te szívedbe jövő bölcsességről. Arról a bölcsességről, amely nincs meg a világnak, csak neked van meg.

Sokan nem tudják és nem is merik elhinni, hogy mi minden van bennük. Isten megáldott téged és te nem áldott leszel, te már áldott vagy, te nem győztes leszel, te már győztes vagy, te nem gyógyult leszel, te már gyógyult vagy és nem vagy bűnös! Egy vallásos agymosás, amit sokan kapnak bizonyos körökben, törvény és bűntudat alá helyezve sok-sok embert. Azért, hogy érezd magadat kicsinek és földi gilisztának és kis sáskának. És ha így nézel saját magadra, akkor a másik szemében is ilyen leszel, mint ahogy a tizenkét kém, akiket kiküldött Mózes mikor odaértek a pusztai vándorlás után a Kánaán földjére. Tizenkét kémből tíz úgy jött vissza, hogy „olyanok valánk az ő szemükben, mint a sáskák.” És a magunk szemében is olyanok voltunk mint a sáskák. Ez egy nagyon rossz mentalitás, ez a pusztaságmentalitás. Ott az asztalon van egy tíz részből álló sorozat, olvasd el, hallgasd meg!

 

Meg kell újítanunk az elménket arra, ahogyan Isten Igéje tanítja, hogy milyenek vagyunk. Mondd utánam, hogy: az vagyok, amit a Biblia mond rólam. Megigazultam Krisztusban, én Isten igazsága vagyok, a Jézus Krisztusban. Isten szeret engem, Ő az én oltalmam. Pajzs és páncél az Ő hűsége. Nem félek semmitől és nem félek semmitől, Ő az angyalainak parancsolt felőlem, hogy őrizzenek engem minden utamon. Ha bajba kerülök, az Ő nevét hívom segítségül és Ő meghallgat engem és megment engem és megszabadít engem és hosszú élettel elégít meg engem. Ámen!

 

Ez az a mentalitás, amit a mindennapjaidban élned kell. Ez az a gondolkozásmód, a hit, ahogy neked minden nap fel kell kelned az ágyból reggel. És nem úgy, hogy: óhh milyen rossz idő van, semmihez nincs kedvem. Mert amikor ezt látod, azt kell mondanod, hogy ez egy gyönyörű nap és a mai napon beteljesedett Isten akarata az én életemben! És mindenre van erőm a Krisztusban, aki engem megerősít! Mert ilyenkor mit teszel? A hited alapján teszel valamit, a bibliai meggyőződésed alapján, nem pedig az érzékelhető alapján. Mindig könnyebb az érzékelhető alapján szólni és cselekedni és mindig könnyebb a láthatóak alapján cselekedni és reagálni. Hitben szólni a nehezebbik út először, viszont amikor ezt megtanulod, ez a hit élet, a hit szava benned, ez az új ember, új teremtés, aki benned van, ez felülkerekedik a hústest természetén és felülemelkedik a régi élet szerint való óembereden és  így alávetettségben tudod tartani az érzelmeidet. Ámen!

 

A bölcsesség hozzánk kiált – írja a Példabeszédek 8:1, nekünk pedig keresnünk kell azt. Meg kell ezt a bölcsességet szereznünk magunknak, az Isten hangját meg kell tudnunk hallani és el kell azt kapnunk. Ha valaki a bölcsességet megveti, vagy nem keresi – tanítja a Biblia – azt bolondnak, vagy ostobának nevezi Isten Igéje. Jézus is beszélt bölcs emberről és bolond emberről. Ő így megmondta kerek pered, hogy bolond. Van erre az angolban egy erőteljesebb kifejezés. Azért mondom, mert nem mindenki tudja ezt, ez a stupid, vagyis bolond és ostoba, aki Isten nélkül akar élni. Nem akarok senki hitetlent és Istenben nem hívőt kigúnyolni, de azt írja a Biblia, hogy aki csak ebben az életben reménykedik, az minden embernél hiábavalóbb. És minden embernél ostobább. És amikor ezt olvastam, nagyon megütött ez engem. Mondhatni azt, hogy az egy szerencsétlen ember, aki csak ebben az életben reménykedik.

 

Na de térjünk vissza a Példabeszédekre a 23-as versre: „Térjetek az én dorgálásomhoz, ímé közlöm veletek az én Szellememet. Tudtotokra adom az én beszédemet néktek.”

Tovább olvasom, a 24-25-ös verset: „Mivelhogy hívtalak titeket és vonakodtatok, kiterjesztém az én kezemet és senki eszébe nem vette és elhagytátok minden én tanácsomat és az én feddésemmel nem gondoltatok.” Olyanokról szól itt az Ige, akik elfordultak az Úr dorgálásától és nem fogadták el az Ő intését és kiigazítását, nem hallgattak Isten Szellemére, a Vezetőre, aki megmondta nekik hogy azt nem úgy kellene tenni, ahogy teszitek.

 

Van, aki inkább gyülekezetet vált, mert megsértődik valamin és elmegy egy másik közösségbe, vagy nem egyáltalán sehova, mert van valami ami neki nem tetszett. Valakinek egyszer az nem tetszett, hogy nekem miért van az egyik kezem néha a bal zsebemben, amikor prédikálok. Van akinek ez a legnagyobb baja. De olyan is volt, hogy Jimnek azt mondta valaki,  hogy miért veszi elő a kocsikulcsát a zsebéből miközben prédikál. És ez volt a legnagyobb botránykő az életében, hogy hogyan lehet így prédikálni. És ezek nevetséges dolgok, és vannak ennél sokkal mélyebb dolgok, amiken az emberek megsértődnek. Neked semmin soha nem szabadna megsértődnöd. Mert ha jogos is az esetleg ellened felmerült kritika, akkor nincs jogod megsértődni. Ha pedig jogtalan, akkor meg ne legyél olyan csecsemő és bolond, hogy azon duzzogsz, mint egy tizenötéves csitri. Nem mintha a tizenötévesek csitrik lennének! De van, hogy valaki felnőtt ember létére úgy viselkedik, mint egy tinager. Egy gyermeknek az életében benne vannak a bolondságok, ugye? Írja ezt a Példabeszédek. Hogy a bolondság a gyermeknek az elméjéhez van kötve és a pálca, a vessző messze elűzi azt tőle.

 

Az embernek fel kell növekedni, Pál apostol írja a Szeretet himnuszának a végén. Mikor gyermek voltam úgy viselkedtem, mint gyermek, úgy értettem mint gyermek, úgy gondolkoztam, mint gyermek. Minekutána férfiúvá lettem elhagytam a gyermekhez illő dolgokat. És a sértődés, a duzzogás, a gőg egy nagyon gyermeki dolog. Senki ne értse félre, de a szellemi kiskorúságban vannak ezek az emberek, akik megengedik maguknak, hogy „sértődősdit” játszanak, akár a gyülekezetben, akár a családban, akár egy kapcsolatban, vagy a munkahelyen. Azonnal, amikor megsértődsz befelé fordulsz. És az a tűz, ami benned ég, az le van fedve egy nagy vödörrel és nem látszik belőled semmi a Krisztusból. Amikor ezt a sértődést elengeded magadtól és megbocsátasz és elfelejtesz, akkor látható meg benned a Krisztus. És ezt maga Jézus mondta, hogy nem azért építik a hegyre a várost, hogy eldugják és a gyertyát nem azért gyújtják, hogy a véka alá és le legyen fedve. Hanem azért, hogy világítson, hogy lássák azt az emberek. Isten azért gyújtott benned világosságot, hogy az emberek azt lássák.

 

Mondok neked valamit: A legjobb evangelizáció nem az, hogy osztogatod a szórólapjainkat. A legjobb evangelizáció nem az, hogy telefonon hívogatsz embereket, hanem a te életed, amit a körülötted élők, a szomszédaid, családtagjaid, munkatársaid látnak. Ez a legjobb evangalizáció, nincs ennél jobb. A példamutatás a legjobb nevelés. A tanítás és a példamutatás egy gyermek nevelésében, ez a legjobb nevelés. Az evangelizációt is kell hirdetni, beszélni és szólni kell alkalmas és alkalmatlan időben, de ha valaki sündisznó módjára viselkedik veled, amikor bizonyságot akarsz tenni Jézusról, akkor nem kell bolond módjára Igéket felolvasnod neki, hogy te milyen bolond vagy, hogy így viselkedsz, hanem egyszerűen szereted őt és engeded, hogy Isten szerelme kiáramoljon belőled. Tehát éled a hitedet és ez fogja őt meggyőzni, nem pedig a 88 Ige amit a Bibliából felolvasol.

Fontos az Ige és az Igét ismerned kell, használnod kell, munkára kell azt fognod, de az életed a bizonyíték arra, hogy mi van benned.

 

Térjünk vissza a Példabeszédekhez, a 26-os vershez: „Én is a ti nyomorúságtokon nevetek, megcsúfollak, mikor eljön az, amitől féltek. Mikor eljön, mint a vihar az, amitől féltek és a ti nyomorúságtok mint a forgószél elközelget, mikor eljön tireátok a nyomorgatás és a szorongatás.” Vannak olyan élethelyzetek, amikor tragédiák történtek, mert nem hallgattak az emberek a feddésre. Ezeket az Igéket, ha kiemeled a szövegkörnyezetéből, azt gondolhatod, hogy Isten egy büntető, kegyetlen, szőrös szívű szörnyeteg, aki nevet a mi rossz dolgainkon. De ott van előtte az Ige, hogy Ő figyelmeztet, szól  az Ő Szent Szellemével.

Sok esetben találjuk, hogy azoknak az embereknek, akiknek élete tragédiába fulladt, Isten próbált hozni hozzájuk sok évre visszamenőleg, hogy mit változtassanak az életükön. Próbált Isten szólni hozzájuk újra és újra, küldött valakit akin keresztül figyelmeztetést, tanácsot adott neki és nem fogadták el és gorombán visszautasították, mondván, hogy erről ne is beszélj te nekem, ki vagy te hogy ezt megmondod nekem.

És biztos vagyok benne, hogy Isten Szent Szelleme szólt az ő szívéhez minden alkalommal.

 

Az Istentől jövő feddés és kiigazítás mindig azt hozza, hogy te még sikeresebb, még gyarapodóbb, egészségesebb legyél, hogy még jobban éld az életedet. Isten nem azért akar téged kiigazítani, és nem azért akar téged megfeddeni, hogy neked valami nagyon rosszat akar, hanem azért, mert szeretné, hogy te még gyarapodóbb lennél. Félre ne értsd, Isten nem betegséggel és nem tragédiával, és sorscsapásokkal, hanem Ő az Igéjével fedd meg téged. A hosszú távú sorozatos visszautasítása a feddésnek mit hoz magával? Nézzük meg a 28-as versben:

„Akkor segítségül hívnak engem, de nem hallgatom meg, keresnek engem, de meg nem találnak. Azért, hogy gyűlölték a bölcsességet és az Úrnak félelmét nem választották. Nem engedtek az én tanácsomnak, megvetették minden én feddésemet. Esznek azért az ő útjuknak gyümölcséből és az ő tanácsukból megelégednek.” Mit mond itt Isten Igéje? Hogy esznek azért az ő útjuknak gyümölcséből. Vagyis nem az Isten útját választod akkor, ha azt mondod, hogy nem érdekel engem, amit Isten Igéje mond, hogy hogyan tegyem a dolgaimat.

 

Mindenkinek van egy Istentől elrendelt útja. Azon a helyen, amely a te bőséges helyed az Istentől, ahol megkapod az Istentől jövő ellátást, a védelmet, a Szellem kenetét, vezetését, stb. Neked ezen a helyen kell áldottnak lenned, mert itt tudsz csak áldott lenni. Ha te erről az útról lelépsz, akkor hosszú évekig lehet az, hogy gondjaid lesznek. És hogy mit is jelent ez a gyakorlatban, mindjárt ki fog derülni.

Kiigazítás jöhet akár a vezetőinktől, bár nem az ószövetségben élünk, hogy el kell mennünk a prófétához, hogy megmondja, hogy mit mond Isten, mert ez a korszak lezárult és van helyette egy jobb, aminek az a lényege, hogy Isten Szent Szelleme benned van. Az ószövetségben a papoknak, királyoknak, prófétáknak volt meg az a lehetősége úgymond, hogy Istentől halljanak. És el kellett menni az egyszerű embernek hozzájuk és megkérdezni, hogy mit mond Isten nekem. Ma ez nem így van. Téged nem más emberek vezetnek! És téged nem a pásztor vezet és nem a pásztor mondja meg, hogy mit tegyél. Mert Isten Szelleme benned van és Ő tud hozzád, a szívedhez szólni!

 

Isten megígérte már az ószövetségben, hogy a kőszív helyére adok hússzívet és az én Szellememet adom belétek. Nem azt jelenti ez, hogy nem lehet tanácsot kérni a pásztortól, vagy segítséget kérni valakitől. De nem mondhatja meg egyik a másiknak, hogy neked mit kell csinálnod. Sokan ezt teszik, mert lusták arra, hogy elcsendesedjenek és a szellemük hangját kövessék. Elmennek inkább ötven emberhez, aki hasonló helyzetben van és megkérdezik, hogy mit csinálna ő az én helyemben. És mivel számára kényelmes ez a dolog, ezért azt választja amit a másik is tett. De neked nem ezt kell tenned! Neked a Szellemedre kell figyelned, mert úgy vagy teremtve, hogy tudj hallani Istentől és képes vagy arra, hogy Isten Szellemétől halljál! Mindannyian képesek vagyunk erre!

 

A bölcs ember elfogadja, sőt keresi a feddést és a kiigazítást – ezt írja a Példabeszédek. Amikor valaki, vagy Isten Szelleme szól nekünk, hogy valami nem jó az életünkben, nem úgy kellene tenni, vagy nem abba a gyülekezetbe járunk, amibe kellene, akkor az embernek az érzelmei felülírhatják azt, ami a szívben van. De neked akkor is az érzelmeidet félre kell tenni, le kell tenni. Az elmédnek a gondolatait félre kell tenni és csak arra kell figyelned, ami ott belül van. Én nem mondhatom meg neked, hogy te mit tegyél, neked kell döntést hoznod. Ugyanakkor ez a te felelősséged is. Én nem mondhatod meg neked, hogy ne menj ahhoz a férfihez hozzá feleségül és azt sem, hogy ne vedd el azt az asszonyt. Mert ezt neked kell tudnod, ez a te szívednek a kijelentése, és annak a másiknak. Vannak gyülekezetek, ahol megmondják, hogy te és te egy pár vagytok és mehettek az oltár elé, ha tetszik, ha nem. És tudod miért lehetséges? Azért, mert van olyan bolond gondolkozású ember aki erre rábólint, hogy igen, a pásztor azt mondta, akkor legyen így, az egy szent dolog, az úgy van.

 

Egyébként ez nagyon jellemző sok gyülekezetre, hogy tartsuk a másikat bűntudatban és félelemben, ezáltal a törvény és a kárhozat alatt. Hallottam olyat, hogy azzal zsarolnak embereket a gyülekezetben, hogy ha te elmész innen, akkor átok alá kerülsz. Hallottál-e ilyet? Borzasztó! Én is eljöttem egy gyülekezetből tizennégy éve, amely leszakadt erről a Jim Sanders féle gyülekezetről. És nézz rám, én átkozott vagyok? Én bizonyságot teszek neked, hogy mi évről évre áldottabbak vagyunk. És nincs gazdasági válság az életemben, nincs visszaesésem, áldott vagyok. Nem azért mondom ezt, mert én olyan tökéletes vagyok már és annyira meghallom az Isten hangját és én mindig engedelmes vagyok neki. Ha van hiba, amiket fel lehet sorolni, én azokat elkövettem! De Isten kegyelme van felettem, és megsegített mindig engem és áldott vagyok.

Senki ellen nem akarok prédikálni, de az biztos, hogy vannak „bűnprédikátorok”, akik a bűnt prédikálják, és így bűntudat alá helyeznek. Az ilyenektől tartsd távol magadat, ne hallgasd, ne olvasd a könyveit! Mert kötések alá helyeznek és ahelyett, hogy az elméd szabaddá válna egy kötés lesz benned és rácsok közé helyez téged ez. A Szellem szabadsága az, amire neked szükséged van.

 

Tehát kiigazítás jöhet a vezetőtől, a Szent Szellemtől és a saját szellemünktől. Ez három különböző dolog. A bölcs ember keresi ezt a kiigazítást, keresi azt, hogy Isten Szelleme mit mond neki. És a bölcs ember úgy ül le imádkozni, hogy bármit hallok Istentől, én azt megteszem. Sok ember úgy imádkozik Istenhez, hogy előtte már van benne egy döntés, hogy én ezt fogom tenni. És mivel, hogy úgy illik, hogy imádkozzak érte, és hát áldd meg Istenem azt amit elterveztem.

Ha leülsz imádkozni afelől, hogy elvedd-e azt a nőt feleségül, vagy ne, vagy hozzámenj-e ahhoz a férfihoz, vagy ne, akkor tudnod kell meghallani azt a választ is, amikor a Szellem azt mondja, hogy nem. Mert ha már hoztál egy döntést, hogy én úgyis hozzámegyek, úgyis elveszem, akkor teljesen fölösleges Isten elé járulni.

A nyitott szív azt mondja, hogy én képes és hajlandó vagyok meghallani azt is, ha Isten azt mondja, hogy nem.

 

A bölcs ember és a bölcs asszony látja annak az értékét az életében, hogy Isten Szelleme szól hozzá és kiigazítja és az érzelmeit nem befolyásolja sértőleg, sőt megköszöni ezt. Van úgy, hogy az ember a saját életére nem lát úgy rá, ahogyan a másik rálát kívülállóként. Nem csak a fiatalokkal, a tinager korúakkal van ez így, hanem bizony érett, meglett felnőtt emberekkel is. És rossz úton megy és nem veszi észre. És ha valaki már ezen az úton járt és megtért abból, akkor az figyelmeztetheti azt a másik embert, hogy ez nem jó út. De ettől nem kell megsértődni, nem kell az érzelmeidben bármilyen károkat látnod. Semmi nem történik azáltal, ha valaki kiigazít téged. Természetesen, ha valaki Isten Igéjével ellentétesen igazít ki, akkor nevess egy nagyot rajta és köszönd meg és viszlát! Nekem is mondták már azt, hogy nagyon téves tanításokat hirdetsz itt, Isten nem akar mindenkit meggyógyítani. Mondtam, hogy jó, nem hallgatom én ezt tovább, szevasz! Mert ez az ördög hangja volt és az ördögi kiigazításra nem vagyok vevő!

 

Lapozzatok a Példabeszédek 9:8-as versére: „Ne fedd meg a csúfolót, hogy ne gyűlöljön téged. Fedd meg a bölcset és szeret téged.” Húha! Gondolkozzál el ezen egy picikét! Ne fedd meg a csúfolód, a bolondot! A bolond ember úgysem fogja meghallgatni azt, a bolond ember nem fog hallgatni a feddésre és kiigazításra, csak gyűlölni fog téged. Fedd meg a bölcset és szeret téged. A bölcs örömmel fogadja a kiigazítást.

Nézzük ugyanitt a 13-18-as verset: „Szegénység és gyalázat lesz azon, aki az erkölcsi tanítástól magát elvonja. Aki pedig megfogadja a dorgálást, tiszteltetik.” Ámen!

Sokaknak azon van a kesergése, hogy nem kap elég elismerést, tiszteletet és dicséretet mások előtt természetesen. Én találkoztam olyan keresztény emberrel (igaz nagyon fiatal volt), aki azt mondta, hogy ő a világban mindig a baráti társaságban a középpontban állt és mindig ő volt a viccmesélő és ő volt az, aki körül forgott a társaság. És ez annyira jó és neki erre szüksége van. Most is, akkor amikor keresztény, kell neki, hogy mindenki rá figyeljen és körülötte forogjon a világ.  Ez bolond beszéd!

 

Ha azt várod, hogy emberek tiszteljenek meg, akkor rossz irányba dobog a szíved. Azt kell várnod, hogy Isten tiszteljen meg téged. Az, hogy valaki taníthatatlan, az azt jelenti, hogy nem értékelte a kiigazítást, a feddést és a tanácsot. És sok ember van, aki taníthatatlan, akinek ha elmondod az Igéket, akkor is azt mondja, hogy igen látom, hogy ott van az Igében, de az én gyülekezetem ezt nem így hirdeti, én ebben nem hiszek. Hiába mondja el sajnos sok embernek, sok bolond embernek, hogy ne zsidózzál állandóan, mert ott van a Bibliában. Mert aki áldja Izraelt áldott lesz, aki átkozza átkozott lesz. Ezért neked nem kell a zsidókra mutogatni, hogy mindenről ők tehetnek – ez van jelen a világban. Ne tedd ezt! És amikor megmutatod ezt egy kereszténynek, akkor azt mondja, hogy igen, ott van a Bibliában, de hagyjál ezzel békén, ez engem nem érdekel, a mi gyülekezetünk nem így gondolja. És ezt a Biblia szellemi sötétségnek hívja. Az ilyen ember szakadékban van, az ilyen ember taníthatatlan, kiigazíthatatlan. Az ilyen emberrel ha leállsz vitatkozni, akkor belekerülsz a vénasszonyos fecsegő beszéd kategóriába – ahogy Pál írja, amiket pedig kerülni kell. Nem kell mindenkit meggyőznöd Isten Igéjéről, ugye ne fedd meg a bolondot – olvastam az előbb. Ezért van, hogy nagyon sokan meghalnak idő előtt. Nem lehet őket megtanítani Isten Igéjére.

 

Írja az utolsó időkről Péter, hogy az utolsó időkben lesznek olyanok, akik mindenkor tanulnak, de az igazság ismeretére eljutni nem képesek. Akiknek meg van az istenfélelem látszata, de annak erejét megtagadják. Hány és hány vallásos embert lehetne ebbe a kategóriába sorolni? És tényleg nem mutogatunk mások ellen és nem szidunk és nem kárhoztatunk senkit, mindenki legyen áldott azzal a meggyőződéssel, amiben van. De mi igazán áldottak akarunk lenni és sikeresek, győztesek akarunk lenni és nem akarunk fiatalon meghalni. Hanem eredményeket akarunk elérni, ezért taníthatónak kell lennie a szívünknek mindig. És nem arra kell mutogatni, hogy ezt én így tanultam, meg úgy tanultam. Mindegy az, hogy hogyan tanultad, ha nem Isten Igéje alapján van az, akkor magadban ki kell azt igazítani. Teljesen mindegy, hogy mi a gyülekezet neve! Hogy az valamilyen történelmi egyház, vagy evangéliumi karizmatikus gyülekezet! Isten Igéje a lényeg, hallottad?

 

Nézzük a Példabeszédek 15:12-es versre, olvasom: „Nem szereti a csúfoló a feddést és a bölcsekhez nem megy.” Ugyanitt a 31-es vers ezt mondja:

„Amely fül hallgatja az életnek dorgálását, a bölcsek között lakik.” Egy másik fordítás azt mondja, hogy ott tartózkodik – és én ma bölcsnek nevezlek, mert itt vagy. Volt annyi józan eszed, hogy eljöttél ma is, hogy visszajöttél Isten Igéjét hallgatni. Folytatom a 32-33-as verstől: „Aki semmibe veszi az erkölcsi tanítást, megutálja magát. Aki pedig hallgatja a feddést, értelmet szerez. Az Úr félelme a bölcsesség ismerete és a tisztességnek előtte jár az alázatosság.” Olyan Igék ezek amelyek azt mondják, hogy ha te figyelsz Isten szavára, akkor valami rosszra készülj fel? Nem! Azt mondja, hogy ha te figyelmezel a Szellemre, a belső emberedre és az Igéhez szabod magadat, akkor a számodra az valami jót fog hozni. Amely fül hallgatja az életnek dorgálását, a bölcsek között lakik.

 

Isten bölcsessége azt  jelenti, hogy az ismeretet, amely benned van (ha sokat hallgattad már Isten Igéjét) azt tudod használni. Az emberben sok Ige van. Ige van a fejben a szívben és teljesen mindegy az, hogy mi van benned, ha azt nem használod. Lehet neked kijelentett tudásod a gyógyulásról, kijelentésed arról, hogy Jézus sebeivel meggyógyultál. Ha nem cselekszel ez alapján, nem fogsz eredményt elérni. A bölcsesség az megmutatja neked azt, hogy azt az ismeretet, tudást, amit kaptál Istentől, azt hogyan használd, adott helyzetben mit tegyél és hogyan tegyed azt. Ez helyzetenként, évszakonként, emberenként változhat, hogy mit hogyan kell lenni. Nem kell mindent ugyanúgy tenned, mint ahogy mások.

Kiváló példa erre Dávidnak az élete, aki mikor harcba ment, előtte nem restellt bemenni a szobájába és imádkozni és megkérdezni, hogy hogyan tegyek most. Isten megmondta neki, aztán az alapján cselekedett és legyőzte az ellenséget. Aztán amikor megint hasonló helyzetbe került, ugyanúgy bement az imaszobájába, ugyanezt megkérdezte Tőle, és Isten ugyanazt válaszolta és megtette és megint győzelemre jutott. És így tovább… Negyedszer mit tett? Ahh, hát már háromszor ugyanúgy kellett csinálni, akkor negyedszerre is biztosan ugyanúgy kell csinálni, ugyanúgy győzöm le az ellenséget! Nem ezt tette, hanem negyedszerre is bement az imaszobába és ugyanúgy imádkozott és Isten akkor neki valami mást mondott.

Ez egy fontos momentum  Istentől hallani. Mert nem lehet mindig mindent sablonra építeni az életünkben. Mert, hogy a múltkor is így sikerült, most is így kell. A Szellemet kell követned akkor is, ha ezer kérdésre is egy a válasz. Legyél Isten Szent Szellemétől vezetve. Legyen benned vezetés Istentől!

 

Lapozzatok a Prédikátor 8:5-ös versben ezt olvassuk: „Aki megtartja a parancsolatot, nem ismer nyomorúságot és a bölcseknek szíve megért mind időd, mind ítéletet.” Sőt, a bölcsesség nem mond ki mindent, amit gondol. Ezt sok embernek kellene hallania és megcselekedni és az életére vonatkoztatni. Hogy a bölcsesség nem mond ki mindent, amit gondol. Sok kereszténnyel az a baj, hogy mindent, ami átcikázik a fejében gondolat formájában, azt kimondja. Ez hiba! És ezek bolond dolgok. És csak azért, mert valamiről ismereted van, az nem jelenti azt, hogy neked arról beszélned is kell. Érted ezt? Csak azért, mert tudsz valamiről, nem biztos, hogy neked azt el is kell mondanod bárkinek.

 

Ahhoz, hogy Istentől használt legyél, neki meg kell tudnia bízni benned. És ehhez az kell, hogy tudja rólad, hogy te be tudod fogni a szád. Ez egy nagyon súlyos dolog. Ha Istentől használt ember akarsz lenni, akkor a pletykaságot, locsifecsizést el kell űznöd magadtól. Azt gondolják az emberek, hogy ennek nincs semmi jelentősége, azt mondok amit akarok. Demokrácia van és azt mondok, amit akarok. Isten királysága nem demokrácia! Isten királyságában van valaki, aki legfelül áll és Ő Isten és az van, amit Ő mond. Lehet ellenszegülni, Ő akkor is szeret téged, de akkor a saját utadnak a gyümölcseit fogod enni! Érted? Ha tehát Isten azt mondja, hogy ne fecsegjél
össze-vissza és ne pletykálkodjál, akkor azt te tedd meg. Különben is az ember a szájának a gyümölcsivel él vagy hal.

 

A bolond ember mindig a saját nagyságát próbálja emelni. Azon van, hogy a saját nagyságát, kiválóságát, értelmét felfedje és elmondja, hogy őneki mi van. A Példabeszédek 18:2-ben gyönyörű Ige támassza ezt alá: „Nem gyönyörködik a bolond az értelemben, hanem abban hogy az ő szíve nyilvánvaló legyen.” Találkoztál-e már olyan emberrel, akit nem érdekelt a te véleményed egyáltalán, csak az volt a lényeg, hogy ő a saját véleményét elmondhassa. A bolond nem keresi a megértést és az értelmet. Abban gyönyörködik, hogy a saját szívét megjelentse, a saját céljait megjelentse és arról beszél, ami őt érdekli. Egy másik fordításban úgy van ez, hogy a személyes véleményét szólja. A bolond nem akar tanulni se holnap, se ma, se tegnap. Biztos akar lenni abban, hogy te megtudd azt, hogy ő mit gondol arról  dologról. A bolond mindig szellőzteti a véleményét és nem gyönyörködik a megértésben, egyetlen dolog érdekli, hogy felfedje saját gondolatait.

 

Van egy illető, keresztény ember és mindig amikor találkozom vele, mindig azzal jön felém, hogy elmondja, hogy vele mi történt, hogy hol járt, mit tapasztalt. És ő és ő, és neki mi a gondolata és mit tapasztalt meg…. És mindig a saját dolgai körül forog a mondanivalója. Isten áldja meg őt hatalmasan, hiszem, hogy eljön az idő az ő életében is, hogy ezt elhagyja. Nem mintha bármelyikünk ebben olyan tökéletes lenne. Aki abban ringatja magát, hogy amiről ma a prédikátor beszélt, nekem ebben sohasem volt ezzel gondom, az bolond!

Ha valaki azt mondja, hogy nincs gondom a büszkeséggel, azt az embert teljesen uralja a büszkeség. A büszkeség a hústest természete. A régi, meg nem újított gondolkozásmód és régi élet szerint való természeted a büszkeség, hogy büszke vagy erre, meg arra magadban. És amikor arról beszélünk, hogy valaki büszke arra, hogy milyen nemzetiségű és ez túlsúlyba kerül, akkor nézd meg a történelmet, hogy mire jutottak azok a nemzetek, országok, ahol a túlzott nemzeti öntudat eluralkodott az emberekben. Amikor ez eluralkodik az emberekben, akkor a másik mindig alacsonyabb lesz. Én vagyok a nagyobb, én vagyok  a legjobb és a másikat meg kell ölni, mert az nem méltó arra, hogy éljen. Az antiszemitizmus, ami végig vonult a történelmen hogyan és miként ütötte mindig fel a fejét. A mai napon is megfigyelheted, akár Magyarországon és Európában is azt, hogy azért tudnak a szélsőséges jobboldali pártok előre törni, mert ugyanolyan gazdasági válság van, mint a két világháború között, amikor Hitler is hatalomra tudott jutni és ezt tudják sokan meglovagolni.

 

Mert a kilátástalan helyzetben lévő emberek azt gondolják, hogy ebben van a megoldás és a remény. Ez egy ördögi dolog. Nincs új a nap alatt – tanítja Salamon a prédikátor. Az ördögnek mindig ugyanazok a megtévesztései évezredek óta. Ugyanúgy próbál téged félelemben, depresszióban, a kilátástalanságban tartani, de a Bibliában szerencsére nincs megírva az, hogy megáldalak téged feljebb, hogy nem mint kérnéd vagy elgondolnád, kivéve ha jön valami globális válság, akkor egy picit vegyünk vissza az áldásokból. 

Az van, hogy a te tizeded az megszenteli az egész pénzedet. Ez van a Bibliában és az, hogy a te tizedet a te pénzedet nem a világban tartja a babiloni rendszer alatt, hanem Isten királysága szerint fog az munkálkodni. Én tizedfizető vagyok, soha senkinek nem mondtam, hogy fizessen tizedet kötelező jelleggel. És nem is fogom ezt mondani, mert nem kötelező tizedet fizetni. Ez egy lehetőség, mint ahogy nem kötelező hitben sem járni és nem kötelező adományt adni. És járhat ide valaki évekig, én nem fogom számon kérni rajta azt, hogy hitben jár vagy nem jár hitben vagy, hogy ad-e adományt, vagy nem. Mert mindenkinek ez a személyes saját hitbéli meggyőződése. Az én dolgom az, hogy elmondom neked Isten Igéjét. És te választasz, és nem mondhatom meg mit tegyél. Adhatok javaslatot, tanácsolhatok és mutathatok jó példát, de nem mondhatom meg neked azt, hogy neked x összeget kell adnod. Különben sem pénzt kell adnod, hanem magot. És ez nagy különbség. Nagy különbség, hogy pénzt adsz, vagy magot vetsz. Erről is fogok majd prédikálni.

 

Neked a Szellemtől hallanod kell, hogy milyen magot vess el, milyen mértékűt, milyen mag legyen az … stb. Életed minden területén fontos az, amit ma prédikáltam. A Szellemtől kell vezetve legyél, Isten Szellemétől. Akkor, amikor ismered Isten Igéjét, akkor nagy valószínűséggel tud téged Isten Szelleme vezetni. Ha nem ismered Isten Igéjét, akkor az ördög bármilyen hazugságot hoz, te azt el fogod hinni. És akkor elhiszed azt, hogy ha elmész ebből a gyülekezetből abba a gyülekezetbe, akkor átkozott leszel. Nekem tudod mit mondott az előző prédikátorom? És most nem ellenük prédikálok ám! Azt mondta egy próféciában, hogy ha te elmész ebből a gyülekezetből, akkor abban a második gyülekezetben nem fogják engedni, hogy szolgálj. Abban a pillanatban tudtam, hogy ide többet nem jövök. Hogy ez nem Isten Szellemétől van, az biztos.

Tisztelem az illetőt és kaptam sok mindent rajta keresztül, de Isten levágott arról a kapocsról engem hosszú évekkel ezelőtt, tizennégy éve már. És visszavezetett Isten oda, ahol újjászülettem. Senki ne értse félre és szeretlek benneteket, akik vendégként vagytok itt, és ezt nem most először mondtam el a gyülekezetnek.

 

Legyél Isten Szellemétől vezetve. Ha valamit hallasz és az összeszorítja a bensődet (mint ahogy nekem ez a kijelentés összeszorította), akkor tudod, hogy mi Isten reakciója arra. Isten Szelleme úgy vezet, mint egy belső érzés, intuíció, egy belső vezetés. És ha valamire gondolsz és állandóan mindig összeszorul a gyomrod ha rá gondolsz és mindig kellemetlen, rossz érzésed van azzal kapcsolatban, akkor az is Isten vezetése, hogy azt ne tedd. És ha egy békességes, zöld lámpa és szelíd hang benned megszólal, hogy abba az irányba mozdulj, az Isten Szelleme. Így vezet, így fedd, így irányít Isten Szent Szelleme. És nem kell a hatalmas, természetfeletti látomásokra várakozni, hogy Isten úgy fog vezetni engem, hogy megjelenik a felhőkön és megmondja, hogy mit tegyek.

Magát Jézust hogyan vezette Isten, az Ő családját, hogyan adott védelmet a kis Jézusnak? Álom által megmutatta a szüleinek, hogy menjenek el innen, mert veszélyben van a gyermeknek az élete és elmentek Egyiptomba. Hogyan vezette Isten őket? Egy álom által! Hatalmas természetfeletti megnyilvánulás volt az? Nem, egy nagyon egyszerű dolog volt az. És nagyon sok helyen olvassuk a Bibliában, hogy Isten int és figyelmeztet előre, hogy azt ne tedd, ne úgy menj várj egy picit, vagy most indulj. Mert ha Szellemi késleltetésben vagy, akkor eltévesztetted az időt, de ha nagyon előre sietsz, akkor is eltévesztheted. Mert meg vannak az ördögnek a csapdái és azon munkálkodik, hogy neked csapdát készítsen. És jövő héten erről fog szólni a másik jegyzetem.

 

Az ördögnek vannak csapdái, amit előre elkészített, hogy azokba beleessél. De ha te a Felségesnek rejtekében lakozol és a Mindenható árnyékában nyugszol, ha te mint egy kiscsibe ott vagy Isten védelmező szárnyai alatt, akkor nem fogsz a bajba kerülni. És az a legjobb, amikor kimenekedünk a csapdából. Nemhogy beleesünk a csapdába és elsüllyedünk már a nagy gödörbe és Istennek akkor már valóban egy nagy csodát kell tennie, hogy téged onnan kiszabadítson. Mennyivel inkább jobb az, hogy te bele se esel abba a csapdába. Mennyivel inkább jobb az, hogy rád sem talál az ördög, mert a védelem alatt vagy. Mennyivel inkább jobb, hogy nem esel bele a madarásznak tőrébe! A 91-es Zsoltár írja, hogy: „Aki a felségesnek rejtekében lakozik, a Mindenhatónak árnyékában nyugszik az. Azt mondom az Úrnak (ez a mi részünk) én oltalmam, váram, Istenem, Őbenne bízom.” Neked ezt mondanod kell! Ez a hited megcselekvése, ez a te részed. „Mert Ő szabadít meg téged a madarásznak tőréből, a veszedelmes dögvésztől. Tollaival fedez be téged és szárnyai alatt lészen oltalmad, pajzs és páncél az Ő hűsége. Nem félhetsz az éjszakai ijesztéstől, a repülő nyíltól nappal, a dögvésztől, amely a homályban jár, a döghaláltól, mely délben pusztít.”  Nem engedheted meg magadnak a félelmet, hogy féljél az influenza járványtól, a szegénységtől, attól, hogy elveszíted a munkahelyedet, hogy a gyermeked nem úgy viselkedik, ahogy kell – nem engedhetsz meg magadnak semmiféle félelmet. „Elesnek mellőled ezren és jobb kezed felől tízezren és hozzád nem is közelít.” Akik Isten védelme és oltalma alatt vannak, azok kinéznek a szárnyak alól, mint egy sárga kiscsibe és azt mondják, hogy elesnek ezren, jobb kezem felől tízezren és hozzám nem is közelít. Miért nem közelít hozzád? Mert nem is lát téged! Mert a felségesnek a rejtekében vagy.

De ha nem hallgatsz Isten Szellemére, ha a saját utadat járod, akkor kimész és azt mondhatod, hogy én most mehetek nyugodtan arra az útra. És nem vagy oltalom alatt és jön szembe a részeg sofőr és nagy károd lesz, akkor Istenre nem mutogathatsz, hogy jaj Istenem, miért nem oltalmaztál meg engem.

 

.-.-.-.

 

Dávidnak lehetősége volt arra, amikor Saul az éltére tört, hogy elvegye az életét, de Dávid nem tette meg. Azt mondta, hogy Isten felkentje ellen én nem teszek semmit, pedig akkor Saul életén már régen nem volt kenet. Isten szolgálója ellen nem szabad megnyitnod a szádat, nem szabad senki kritikus hangnemmel illetned. Nehogy megengedd magadnak, hogy név szerint valakire mutatsz és elmondod, hogy ő akármilyen, mert ezzel beleesel abba a hibába, hogy azt mondhatod, hogy én viszont sokkal jobb vagyok. Isten az ítélőbíró és Ő tesz ítéletet, békén kell hagyni a másikat és nem kell beleavatkoznod más dolgaiba. Más gyülekezet dolgaiba pedig főleg nem. Ma is odajött hozzám Pesten a mi gyülekezetünkből egy illető és azt mondta, hogy az ő unokatestvére a helyi egyik pönkösdi gyülekezetnek a vezetője és ismerem-e, vegyem fel vele a kapcsolatot és hogy beszéljek neki arról, hogy ez a törvénykezés nagyon rossz. De nekem eszem ágában sincs, meg sem fordult a fejemben, hogy én kiigazítsak mást. Nincs a Bibliában olyan, hogy kiigazító szolgálat! Bárkivel leülök szívesen beszélgetni az Igéről, de másokat nem ítélgetek. Ha valaki engem ítélget, becsukom a fülemet. És szevasz, viszlát! Ez az a magatartásforma, amit Isten kér, békén kell hagyni a másikat és tiszteletben tartani és szeretni őt azzal a dolgával együtt, amilyen. És tudod miért? Isten is szeret téged a te sok dolgoddal együtt! Ugye tudod, hogy te sem vagy tökéletes, Isten mégis szeret! Halleluja!”